Friday, October 9, 2009

Sweden harapkan Ibrahimovic


Zlatan Ibrahimovic

Sweden berharap penyerangnya, Zlatan Ibrahimovic dapat menggunakan ketajaman penyudahnya ketika bersama Barcelona untuk menewaskan Denmark dalam kelayakan Piala Dunia 2010, esok.
Pertemuan antara dua negara Scandinavia itu akan memastikan siapa yang bakal muncul juara kumpulan dan layak secara automatik ke pusingan akhir Piala Dunia di Afrika Selatan tahun depan.
Denmark yang tidak pernah tewas kini mengumpul 18 mata, tiga mata mengatasi pasukan di tangga kedua, Sweden ketika saingan berbaki dua perlawanan lagi.
Masalah utama Sweden ketika ini ialah ketumpulan bahagian serangan.
Mereka tewas kepada Denmark 0-1, seri 0-0 sebanyak dua kali bertemu Portugal dan sekali menentang Albania serta menewaskan Malta 1-0 hanya melalui gol sendiri.
Tatkala prestasi cemerlang Ibrahimovic bersama kelab baru Barcelona, lima gol dalam lima perlawanan Liga Sepanyol, Sweden amat berharap dia dapat meneruskan momentum itu.
Ibrahimovic dijangka menyertai Henrik Larsson yang pulih daripada kecederaan 38, di bahagian serangan.
Sementara Denmark yang dihantui dengan masalah kecederaan terutama di bahagian pertahanan, mengakui bimbang dengan ancaman Ibrahimovic.
"Zlatan adalah pemain terbaik sekarang ini. Saya begitu menghormati prestasinya.
"Dia dilihat begitu mempamerkan prestasi hebat bersama Barcelona tetapi ia tidak bermakna ia mampu melakukan perkara yang sama untuk Sweden," kata penyerang Denmark, Nicklas Bendtner.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails