Saturday, October 24, 2009

'Jangan rasa panik'



BENITEZ (tengah) memberi nasihat kepada barisan pemainnya pada sesi latihan di London baru-baru ini.


Pengurus Liverpool, Rafael Benitez menggesa anak-anak buahnya supaya tidak panik ketika berdepan dengan Manchester United di Anfield malam esok.
Benitez menegaskan, barisan pemainnya tidak perlu terlalu memikir- kan empat kekalahan yang dialami sebelum ini, sebaliknya tampil dengan mempamerkan watak sebenar mereka.
"Perkara penting yang perlu ada untuk menghadapi perlawanan ini ialah kami harus kekal tenang. Jangan terlalu fikir tentang menang atau kalah kerana ia tidak membantu.
"Apa yang penting ialah kami dapat menampilkan watak sebenar apabila turun menentang pasukan kuat dan yakin pada diri sendiri. Itu yang perlu dilakukan Ahad ini (esok).
"Saya pasti, musim ini pasukan- pasukan kuat akan mengalami lebih banyak kekalahan. Jadi perkara utama, kami kena bekerja keras untuk memperbaiki pasukan," kata Benitez.
Untuk rekod, Liverpool gagal menjulang sebarang trofi kejuaraan sejak mereka merangkul Piala FA pada 2006 dan kali terakhir The Reds menjulang trofi liga ialah pada musim 1989/90.
Namun, Benitez tetap yakin usaha ke arah itu semakin hampir berdasarkan prestasi dalam saingan liga dalam dua musim terakhir.
"Tidak adil menilai kami dengan mudah apabila kami gagal menjulang piala. Kami ke final Liga Juara-Juara dua tahun lalu dan muncul naib juara liga dengan 86 mata musim lalu," jelas Benitez.
Biarpun kapten, Steven Gerrard hampir pasti tidak dapat diturunkan, Fernando Torres dan Glen Johnson bakal kembali memperkuatkan skuad The Reds selepas kecederaan kedua-dua mereka pulih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails