Monday, October 5, 2009

Chelsea rampas takhta liga, Liverpool gigit jari



Keputusan Penuh: Chelsea 2 Liverpool 0

CHELSEA kembali merampas tangga teratas Liga Perdana Inggeris selepas menewaskan musuh ketatnya, Liverpool 2-0 dalam aksi sengit yang berlangsung di Stamford Bridge lewat malam ini.

Sebagaimana diduga pertemuan dua musuh ketat itu berlangsung sengit dengan kedua-dua pasukan saling berbalas serangan, namun tiada satu pun yang mampu menghasilkan jaringan pada babak pertama.

Dua gol pada babak kedua menerusi jaringan daripada Nicolas Anelka dan pemain gantian, Florent Malouda membolehkan The Blues mengumpul 21 mata untuk berada di tangga teratas liga, dua mata mengatasi pencabar terdekat, Manchester United yang sekadar seri 2-2 dengan Sunderland dalam perlawanan semalam.

Chelsea memperoleh gol pertama pada minit ke-60 selepas perebutan bola di kawasan tengah padang sebelum disambut Joe Cole yang bertindak pantas melorong bola kepada Drogba di sebelah kiri.

Penyerang Ivory Coast itu kemudiannya melepaskan umpanan bola tinggi yang pantas disambut Anelka dalam kotak penalti untuk gol pertama tuan rumah.

Gol kedua juga hasil gerakan lincah daripada Drogba, kali ini dari arah sebelah kanan yang berjaya memberi umpanan untuk disempurnakan oleh Florent Malouda pada minit ke-90.

Kekalahan kali ini semakin menyukarkan usaha The Reds untuk bersaing merapatkan jurang mata dengan Chelsea dan United di persada liga. Ia adalah kekalahan ketiga buat The Reds dalam saingan liga setakat ini.



HILARIO diturunkan menggantikan Petr Cech yang digantung akibat kad merah yang diterima ketika tewas menentang Wigan minggu lalu. Di bahagian depan Carlo Ancelotti menggandingkan Nicolas Anelka bersama Didier Drogba.

Fernando Torres pula turun selaku penyerang tunggal dengan bantuan kapten, Steven Gerrard dan Dirk Kuyt serta Alberto Reira.


Chelsea (4-diamond-2): Hilario; Ivanovic, Carvalho, Terry (c), A Cole; Essien; Ballack, Lampard, Deco (Malouda 75); Anelka, Drogba.
Scorers Anelka 59, Malouda 90.
Booked Essien 43.

Liverpool (4-2-3-1): Reina; Johnson, Skrtel, Carragher, Insua (Aurelio 83); Mascherano, Lucas (Babel 75); Kuyt, Gerrard, Riera (Benayoun 66); Torres. Booked Gerrard 76.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails