Saturday, October 24, 2009

Kena menang!


Rafael Benitez

Pengurus Liverpool, Rafael Benitez menerima 'undi percaya' yang amat berat menjelang pertemuan getir menentang Manchester United esok, namun jurulatih dari Sepanyol itu sedar kata-kata manis saja tidak cukup untuk membantu pasukannya. Kali terakhir Skuad Reds merangkul kejuaraan Liga Perdana England ialah pada 1990, tapi kini turun ke Anfield bersama empat kekalahan dan kini menghuni tangga kelapan liga dengan tujuh mata ditinggalkan pendahulu, United.
Satu lagi kekalahan boleh dianggap bakal menamatkan terus harapan pasukan itu untuk mencabar gelaran liga musim ini - sesuatu yang sukar untuk diterima oleh peminat yang membesar dengan melihat dominasi Liverpool sekitar 1970-an dan 1980-an.
Apa yang akan menjadikan keadaan bertambah buruk, Liverpool mungkin beraksi tanpa dua bintang utamanya, ketua pasukan, Steven Gerrard dan penyerang kesayangan, Fernando Torres kerana kecederaan pangkal paha.
Aksi buruk Liverpool akhir-akhir ini meletakkan Benitez sebagai tumpuan sejak mengambil alih kelab itu pada 2004.
Kedudukan Benitez dilihat selamat setakat ini, itupun kerana ia boleh menyebabkan pemilik kelab, George Gillett dan Tom Hicks kerugian 20 juta pound (RM112.6 juta) jika memecatnya kerana bekas pengurus Valencia itu baru menandatangani kontrak lima tahun, tujuh bulan lalu.
Begitupun Gillet dan Hicks menegaskan, mereka bersatu menyokong Benitez, dan berkata: "Kami baru mencapai perjanjian jangka panjang dengan Rafa.
"Keluarga Liverpool gembira dengannya, kami rasa beliau seorang yang bagus untuk memikul tugasnya, Hicks juga mempunyai pendapat yang sama. Kami baru menyambung kontrak."
Gillett turut memberitahu laman web kelab, www.liverpoolfc.tv: "Saya fikir keputusan sekarang mengecewakan semua orang. Jelas sekali ia mengecewakan peminat dan mengecewakan Rafa. Kita semua kecewa tetapi kita kena bersatu pada saat ini."
Liverpool dikejutkan kelab Perancis, Lyon 1-2 di Anfield dalam saingan Liga Juara-Juara Eropah, Rabu lalu pada ketika United pula menundukkan kelab Rusia, CSKA Moscow 1-0 di tempat lawan.
Bagaimanapun tonggak pertahanan United, Rio Ferdinand memberi amaran, keputusan yang dicatat kedua-dua pasukan baru-baru ini tiada kaitan dengan perlawanan esok.
"Saya rasa prestasi sekarang tidak akan mempengaruhi perlawanan hujung minggu ini. Kita semua tahu, kedua-dua pasukan mempunyai sejarah permusuhan, dalam situasi ini prestasi semasa tidak diambil kira.
"Ia bergantung kepada persembahan kami pada hari perlawanan, dan kami kena bersedia berdepan semua itu,'' kata tonggak pertahanan England itu.
United akan jatuh ke tangga kedua liga jika Chelsea berjaya menumpaskan Blackburn awal pagi esok.
Aksi Blues apabila beraksi di luar Stamford Bridge tampak tidak menentu selepas kalah kepada Wigan dan Aston Villa.
Begitupun, kemenangan besar 4-0 ke atas kelab Sepanyol, Atletico Madrid dalam Liga Juara-Juara, Khamis lalu mampu meningkatkan keyakinan skuad Blues itu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails