Thursday, October 22, 2009

Merah padam warnai Reds di Anfield

 
Kapten Liverpool, Steven Gerrard (kiri) ditenangkan oleh Rafael Benitez selepas dia dikeluarkan ketika perlawanan masih berlangsung di Anfield, kelmarin. Liverpool tewas 1-2 kepada Lyon.
Pertemuan menentang Manchester United, Ahad ini boleh ditakrif sebagai detik penentu kepada karier pengurus Rafael Benitez, apatah lagi keadaan bertambah sukar apabila pasukannya dijangka turun tanpa tiga tonggak utama Steven Gerrard, Fernando Torres dan Glen Johnson. Selepas mengalami kekalahan mengejut 1-2 kepada Lyon di Anfield dalam Liga Juara-Juara Eropah, kelmarin Liverpool tiada lagi pilihan melainkan perlu bangkit untuk kembali ke landasan yang betul.
Kekalahan kepada Lyon meletakkan skuad Reds dalam situasi mesti menang baki tiga perlawanan jika mahu meneruskan cabaran ke peringkat kalah mati.
Walaupun berjaya mendahului menerusi Yossi Benayoun pada babak pertama, namun jaringan Maxime Gonalons dan gol masa kecederaan oleh Cesar Delgado memberikan kekalahan kedua buat Liverpool.
Kini, pada ketika saingan di Eropah tampak semakin getir buat Liverpool, anak-anak buah Benitez itu berdepan laluan berliku dalam liga domestik selepas mengalami empat kekalahan pada awal musim.
Ketiadaan ketua pasukan, Gerrard, Torres dan Johnson dalam pertemuan dengan pendahulu dan penyandang juara, United menambah kesukaran.
“Ia (bangkit) adalah sesuatu yang mesti kami lakukan,’’ ujar Benitez ketika ditanya bagaimana dia mahu menaikkan pasukannya yang sedang merudum itu.
Tegas jurulatih dari Sepanyol itu lagi, apa yang penting ketika ini adalah terus menyiapkan pemain, meningkatkan keyakinan mereka dan sentiasa memandang ke depan.
“Apa yang boleh saya katakan hari ini, dengan berjaya menyempurnakan beberapa peluang, anda mungkin boleh menjadikan keadaan berbeza.
“Kami kena bersiap untuk perlawanan akan datang, itu sudah menjadi kerja kami dan kami kena melakukannya. Sebaik saya menamatkan sidang media ini, kami akan memulakan persiapan.
“Kakitangan dan pemain-pemain saya akan membantu saya bersama semua orang yang mahu melihat Liverpool menang,’’ ujar Benitez.
Tekanan kini semakin hebat buat Benitez yang sejak sekian lama mempunyai pandangan yang bercanggah dengan peminat Liverpool.
Ketika menentang Lyon, keputusannya menggantikan Benayoun dengan Andriy Voronin disambut dengan jeritan tidak puas hati dari tempat duduk penonton.
“Peminat tahu Yossi adalah pemain yang bagus tetapi saya rasa dia agak keletihan, jadi saya mahu menggunakan kaki yang segar untuk menambah kualiti.
“Anda kena faham, Yossi adalah pemain yang bagus dan peminat gembira melihatnya berada di padang, ia adalah detik yang sukar buat saya.
“Sebelum perlawanan, kami kehilangan Glen Johnson, kemudian Steve Gerrard dan Martin Kelly juga cedera. Begitupun, kami mencipta beberapa peluang dan amat malang gagal mencatat kemenangan,’’ ujar Benitez.
Menurut Benitez, dia tidak pasti apakah status kecederaan Gerrard, Torres dan Johnson setakat ini kerana trio berkenaan memerlukan ujian yang lebih terperinci.
Katanya, ketiga-tiga pemain itu juga belum pasti diturunkan dalam pertemuan getir menentang United hujung minggu ini. Gerrard dan Torres juga tidak diturunkan ketika Liverpool kalah 1-0 kepada Sunderland, minggu lalu.
“Saya tidak mahu mengambil risiko. Dia (Gerrard) mahu bermain, menurut doktor dia OK, malah dia juga nampak OK ketika latihan.
“Kadang kala semua ini adalah nasib. Mungkin dia main dan semuanya OK tetapi ada kemungkinan ia menjadi lebih teruk, itu kita tidak tahu,’’ kata Benitez.

Kata-kata Ferguson kepada Benitez:
Sumber:Manutd.com

Fergie: Now you’re four it
Sir Alex Ferguson has warned Rafa Benitez he will have his big guns back to face Liverpool. Wayne Rooney, Patrice Evra, Ryan Giggs and Darren Fletcher missed Manchester United's trip to Moscow. But if under-pressure Kop boss Benitez is hoping they will be absentees for this weekend's Anfield clash, he has another thing coming. United chief Fergie said: "We are hoping we get the main players fit because it's a big game. Evra will be fit for Sunday. He's just had a little problem with his heel. I'm hoping Rooney, Giggs and Fletcher will be fit."

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails