Thursday, October 15, 2009

Selangor intai final


PENYERANG Zaquan Adha Abd. Radzak (kiri) menjadi pertaruhan Negeri Sembilan pada kempen Piala Malaysia.



LAPAN pasukan yang berjaya ke suku akhir Piala Malaysia 2009 sudah diketahui selepas berakhirnya saingan peringkat kumpulan malam kelmarin.
Lima pasukan layak selaku juara kumpulan ialah KL Plus, Negeri Sembilan, Johor FC, Selangor dan Kelantan.
Tiga lagi pasukan muncul pasukan naib juara kumpulan iaitu Perlis, Terengganu dan Kuala Muda Naza (KM Naza).
Kedah selaku juara bertahan dan Perak biarpun turut menjadi naib juara kumpulan masing-masing, gagal ke suku akhir apabila jumlah mata mereka lebih rendah berbanding Perlis, Terengganu dan KM Naza.
Lantas ketiadaan Kedah itu akan membuka ruang kepada naib juara musim lalu, Selangor untuk merampas kejuaraan Piala Malaysia musim ini.
Selangor tewas 2-3 kepada Kedah pada final Piala Malaysia tahun lalu.



Andai berjaya melakukannya, Selangor bakal mencipta sejarah tersendiri untuk menjulang Piala Malaysia buat kali ke-33 dan akan bergelar juara quadruple (empat piala semusim) selepas menjulang trofi Liga Super, Piala FA dan Piala Sumbangsih musim ini.
Jurulatih Selangor, K. Devan berkata, dia yakin pasukan bimbingannya itu mampu untuk melangkah ke final pada 7 November depan biarpun mereka bakal berdepan Terengganu di suku akhir pada 20 dan 24 Oktober depan.
"Memang kita pernah tewas 1-2 kepada Terengganu di tempat lawan pada perlawanan Liga Super, tetapi saingan liga dan Piala Malaysia jauh berbeza.
"Apa yang penting, kita perlu mencari kemenangan selesa pada perlawanan pertama di Shah Alam bagi mengelak tekanan beraksi di tempat lawan pada perlawanan kedua," katanya kepada saya semalam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails