Sunday, October 25, 2009

Ferguson yakin badi Owen berakhir di Anfield


 Owen akan menggatikan tempat Wayne Rooney dalam pertemuan menentang Liverpool malam ini.


Alex Ferguson percaya, kesengsaraan yang ditanggung Michael Owen selama ini akan berakhir hari ini sekiranya dia membantu Manchester United mengalahkan bekas pasukannya, Liverpool di Anfield.
Penyerang berusia 29 tahun itu menempa namanya di Liverpool dan menjadi pemain kesayangan Reds apabila menjaringkan 158 gol sebelum menyertai Real Madrid pada 2004 untuk tempoh yang singkat.
Kecederaan bagaimanapun menafikan hasrat Owen untuk mencipta impak sepanjang bersama Newcastle, pasukan yang kemudian tersingkir dari Liga Perdana England.
Dia kemudian mengejutkan banyak pihak apabila dipilih oleh Ferguson untuk menyertai United awal musim lalum pada ketika kebanyakan pasukan menolaknya.
Penyertaan Owen ke United tidak disenangi peminat Liverpool kerana kedua-dua kelab punya sejarah persengketaan, malah perasaan benci itu pasti akan lebih menebal sekiranya Owen membantu United mengalahkan Liverpool
Bekas penyerang England itu menjaringkan gol kemenangan dramatik ketika mengalahkan kelab jiran, Manchester City bulan lalu, dan Ferguson percaya, jika Owen mampu mengulangi aksi yang sama ke atas Liverpool, dia pasti akan menambat hati peminat United.
"Kalau itu berlaku (Owen menjaringkan gol kemenangan ke atas Liverpool) dia pasti tidak akan dilupakan.
"Saya tidak pasti sama ada itu akan meletakkannya dalam buku sejarah tetapi ia sama sekali tidak akan dilupakan.
"Dia baru memulakan karier bersama kami. Dia baru berada di sini selama beberapa bulan dan saya harap dia akan berada di sini untuk tempoh yang lebih panjang.
"Saya tahu dia berupaya melakukannya. Dia membuktikan dia adalah pemain profesional yang hebat, dia kini berada di landasan yang betul dan tiada kekeliruan,'' ujar Ferguson.
Meskipun Owen lebih banyak diturunkan sebagai gantian oleh Ferguson, dia dijangka turun dalam kesebelasan utama di Anfield selepas penyerang, Wayne Rooney diketepikan kerana kecederaan betis.

Kata-kata Ferguson:

"Paul Ince obviously got a bad reception from our fans when he went to Liverpool, and Michael Owen might get that on Sunday.

"I don’t think it’ll bother him."

- Sir Alex Ferguson

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails