Friday, October 23, 2009

Mampukah Liverpool terus bertahan


Pemain Manchester United, Antonio Valencia (kanan) bijak mencari ruang untuk menjaringkan gol ketika menentang CSKA Moscow Liga Juara-Juara, kelmarin.

Segala-galanya telah bersedia termasuk bola pantai yang telah mencatat jualan luar biasa ketika Manchester United membuat persiapan untuk menyingkirkan Liverpool, Ahad ini daripada saingan memburu kejuaraan Liga Perdana England. Apa yang menarik, hanya beberapa jam Liverpool tewas dalam jaringan kontroversi 0-1 kepada Sunderland, gara-gara bola pantai, beberapa barangan berkaitan bola getah dalam kedai kelab tersebut menjadi rebutan orang ramai, malah tempahan dalam internet turut melambung.
Biarpun, beberapa penyokong Liverpool menyifatkan ia sekadar gurauan tetapi hakikatnya, peluang untuk Liverpool tumbang kali kelima dalam perlawanan liga bukan jenaka.
Jika berlaku, ia akan mempamerkan persembahan paling buruk buat kelab itu selepas separuh dekad yang akan meninggalkan mereka 10 mata di belakang United dan mungkin sembilan mata belakang Chelsea yang akan melayan kunjungan Blackburn, esok.
Dengan jangkaan Arsenal, Manchester City, Tottenham Hotspur, Aston Villa dan Sunderland mengatasi kedudukan Reds, peluang Liverpool untuk mengintai kejuaraan pertama dalam tempoh 20 tahun akan bertambah sukar.
Walaupun penyokong Liverpool begitu setia memberi sokongan kepada pengurus Reds, namun sudah ada sebahagian daripada mereka yang mulai bosan dan mengejek pasukan itu selepas tewas kepada Olympique, kelmarin.
Malah, keadaan juga bertambah berkerut apabila Benitez bertindak mengeluarkan penjaring gol, Yossi Benayoun dan digantikan dengan Andriy Voronn.
Dengan situasi Steven Gerrard yang terpaksa digantikan selepas beraksi selama 25 minit, malah Fernando Torres, Albert Riera dan Glen Johnson yang masih bergelut untuk pulih, Benitez sememangnya dalam situasi benar-benar tertekan,
''Saya tidak dapat bayang keadaan seperti sekarang. Saya langsung tidak tahu pemain manakah yang akan disenaraikan dalam perlawanan menentang Manchester United melainkan kita tunggu keputusan doktor,'' tegasnya.
United pula lain ceritanya, semangat begitu membara selepas menang 1-0 ke atas CSKA Moscow 2-1 dalam Liga Juara-Juara, kelmarin.
Namun, kebimbangan paling nyata buat United ialah kecederaan Wayne Rooney walaupun pasukan itu berupaya mencatat kemenangan tanpa pemain bintang tersebut.
Dalam pada itu, pasukan tangga ketiga, Spurs dijangka mengekalkan prestasi hebatnya untuk kekal dalam empat pasukan teratas apabila melayan Stoke City manakala Arsenal akan berkunjung ke West Ham dan Manchester City menanti kunjungan Fulham.

1 comment:

  1. Thank you so much for following my blog "Red- Shoulderd Hawks of Tingsgrove and Beyond". It has taken me a bit to figure blogging out. I apologize for taking so long to thank you. Enjoyed your soccer photographs very much, only wish I could read the commentary. Best Wishes~

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails