Saturday, September 12, 2009

Skuad Malaysia belasah Lesotho


Mohd. Zaquan Adha Radzak (kiri) diasak oleh pemain Lesotho, Moitheri Ntiobo (bawah) dalam perlawanan persahabatan antara Malaysia dengan Lesotho di Stadium MBPJ, malam tadi. Malaysia menang 5-0.

Skuad bawah 23 Malaysia mengakhiri fasa kedua persediaan ke Sukan SEA Laos dengan membelasah Lesotho 5-0 dalam satu perlawanan persahabatan semalam. Mohd. Zaquan Adha Razak, Norshahrul Idlan Talaha, Abd. Manaf Mamat (2) dan Amirul Hadi Zainal memastikan kemenangan di Stadium Petaling Jaya itu dengan gol pada minit ke-40, 44, 83, 87 dan 90.
Kemenangan besar itu diperoleh selepas skuad negara pulang daripada Jelajah Asia Barat yang menyaksikan mereka dikalahkan Arab Saudi 1-2, Kelab Al-Qadisiyah 0-1 dan mengikat Jordan 0-0.
Malaysia bagaimanapun dipaksa menunggu hingga ke penghujung babak pertama untuk membuka jaringan menerusi tolakan Zaquan hasil kesilapan bek kiri pelawat dan penjaga golnya.
Gol kedua pula hadir menerusi tolakan mudah Norshahrul selepas hanya cuma berdepan dengan penjaga gol lawan.
Abd. Manaf turut merobek gawang Lesotho yang berpunca hasil sepakan jauh penjaga gol negara, Syed Adni Syed Hussien sebelum disambung dengan umpanan Baddrul Bakhtiar dari sebelah kiri.
Amirul Hadi turut tidak mahu ketinggalan menambah derita pelawat dengan gerakan solo pada minit ke-87.
Manaf sekali lagi mencatat nama selaku penjaring Malaysia setelah memperdayakan beberapa pemain lawan pada minit-minit terakhir permainan.
"Saya amat gembira kerana pemain berjaya mencapai kemenangan besar walaupun ia tidak membayangkan kekuatan sebenar pasukan lawan.
"Saya tidak fikir ranking lawan yang lebih bawah menjanjikan kemenangan besar ini kerana lawan turut bermain dengan baik pada babak pertama khususnya bahagian pertahanan.
"Kita telah bermain dengan Jordan, China , Kenya dan Arab Saudi yang lebih baik rankingnya tetapi mereka tidak mampu menjadikan kita pasukan belasahan," kata ketua jurulatih negara, K. Rajagobal.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails