Friday, September 25, 2009

Jaringan superstar menghimpit Barca


Kaka memeluk Cristiano Ronaldo, selepas berjaya menjaringkan penalti untuk menang ke atas Villarreal di Stadium Madrigal Sepanyol, kelmarin.

Jaringan pemain superstar, Cristiano Ronaldo dan Kaka memberikan Real Madrid kemenangan 2-0 ke atas Villareal yang bermain dengan 10 pemain pada aksi Liga Sepanyol kelmarin. Barcelona, yang menang 4-1 ke atas Racing Santander sehari sebelum itu, menerajui liga selepas empat perlawanan menerusi perbezaan jaringan di depan Madrid yang terikat 12 mata. Sevilla ketiga, mengatasi Athletic Bilbao kedua-duanya terikat sembilan mata.
Dalam lain-lain perlawanan, Atletico Madrid 2 Almeria 2, Espanyol 2 Malaga 1, Xerez 0 Deportivo La Coruna 3, Valladolid 1 Osasuna 2, Tenerife 1 Athletic Bilbao 0 dan Getafe 3 Valencia 1.
Hanya pada minit kedua Ronaldo memulakan gerakan dari sebelah kiri, melepasi dua pemain pertahanan dan merembat rendah di penjuru gawang yang gagal diselamatkan penjaga gol, Diego Lopez.
Tidak lama kemudian, pertahanan tengah, Villarreal Gonzalo Rodriguez menerima kad kuning kerana terjahan keras ke atas Ronaldo, yang membawa kepada sepakan bebas namun terkena benteng pemain.
Rodriguez dilayangkan kad kuning kedua dan diarah meninggalkan padang pada minit ke-35 kerana terjahan merbahaya yang terkena dada Kaka.
Walaupun kurang seorang pemain, Villarreal memulakan babak kedua dengan beberapa serangan agresif.
Namun, hantaran silang Kaka terkena tangan pertahanan Villarreal, Angel Lopez di dalam kawasan penalti dan sepakan penalti disempurnakan oleh Kaka pada minit ke-73.
Pemain baru kesembilan Madrid, pemain pertahanan Ezequiel Garay, yang menyertai kelab itu setahun lalu tetapi dipinjamkan semusim kepada Racing Santander, cedera ketika memanaskan badan dan terpaksa diganti oleh Fernando Gago.
Bagi Valencia pula, hantaran lintang dari Joaquin Sanchez tepat kepada David Villa yang mendada bola sebelum merembat deras untuk jaringan pada minit ke-23.
Manuel del Moral membalas untuk Getafe seminit kemudian apabila dia tiba tepat pada masanya untuk menyambar bola silang, Jaime Gavilan.
Pertahanan Valencia dari Perancis, Jeremy Mathieu gagal mengeluarkan bola sepakan sudut Pedro Leon dan Del Moral melonjak tinggi menanduk masuk walaupun penjaga Miguel Moya berjaya menyentuh bola pada minit ke-39.
Pedro Leon menggandakan kelebihan pada minit ke-70 hasil sepakan bebas yang gagal diselamatkan penjaga gol Valencia Oscar Ustari.
Selepas dijatuhkan di kawasan penalti oleh Fernando Soriano, sepakan penalti yang dilakukan oleh pemain Atletico, Diego Forlan tersasar pada minit ke-19 perlawanan di Stadium Vicente Calderon.
Pemain tengah, Pablo Piatti meletakan Almeria di depan pada minit ke-27 namun dua minit kemudian sepakan Maxi Rodriguez yang melantun kerana terkena pemain pertahanan, pantas disambar oleh pemain tengah Cleber Santana untuk kedudukan 1-1.
Forlan berjaya merampas bola dari Jose Flores dari kawasan tengah untuk menjaringkan gol pada minit ke-56 tetapi ia disamakan oleh Piatti untuk Almeria pada minit ke-80.
Di Espanyol, sepakan sudut Fernando Fernandez terkena pemain pertahanan Espanyol, Juan Forlin dan bola melepasi penjaga gol, Idriss Kameni ke gawang sendiri pada minit ke-29.
Penyerang, Ben Sahar menanduk hantaran silang Ferran Corominas untuk menyamakan kedudukan pada minit ke-56 tetapi Ivan Alonso kembali meletakan Espanyol di depan pada minit ke-81.
Sepakan bebas pemain tengah Juca memulakan jaringan Deportivo pada minit ke-28, jaringan sendiri pemain pertahanan Leandro Gioda pada minit ke-72 menjadikan kedudukan 2-0 dan Ivan “Riki” Sanchez menyempurnakan gerakan Xerez pada minit ke-79.
Percubaan jarak jauh penyerang Osasuna, Walter Pandiani mengejutkan penjaga gol Valladolid, Jacobo Sanz pada minit ke-27.
Walaupun Luis Prieto dilayangkan kad merah kerana mengkasari Carlos Aranda empat minit sebelum rehat, Valladolid menyamakan kedudukan pada minit k-49 apabila sepakan Diego Costa terkena pemain pertahanan Jose Romero.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails