Saturday, September 26, 2009

Ronaldo, Messi fenomena baru



Saingan Liga Sepanyol musim ini baru saja memasuki minggu keempat, namun persaingan dua Pemain Terbaik Dunia, Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi sudah mula membuatkan peminat tidak senang duduk.
Bintang Real Madrid dan Barcelona itu masing-masing telah meledak lima gol dalam empat perlawanan, sekali gus membantu pasukan mereka berkongsi kedudukan teratas Liga Sepa- nyol.
"Saya hanya mahukan kemenangan, bukannya anugerah penjaring terbanyak," kata Ronaldo selepas menjaringkan satu gol cantik pada minit kedua ketika Real menewaskan Villar- real 2-0, Rabu lalu.
Messi pula yang menyumbat dua gol ketika kejayaan 4-1 ke atas Racing Santander berkata: "Saya bertuah kerana dapat beraksi bersama rakan sepasu- kan yang bermain dengan hebat."
Persaingan di antara dua pemain sensasi ini mula memberi keterujaan kepada peminat dan juga media di Sepanyol.
Ronaldo, 24, seorang pemain yang pantas dan juga bertenaga, merupakan pemenang anugerah Bola Emas pada 2008.
Messi, 22, pula seorang pemain yang memiliki deria tajam serta lincah, merupakan pilihan untuk memenangi anugerah Pemain Terbaik Dunia 2009.
Begitupun, kedua-dua pemain bintang itu gagal menyinar bersama skuad kebangsaan masing-masing yang kini dalam situasi bahaya tersingkir daripada kempen Kelayakan Piala Dunia 2010.
Juara dunia dua kali, Argentina kini jatuh ke tangga kelima Kelayakan Amerika Selatan, satu tangga di bawah slot automatik berikutan empat kekalahan dalam lima perlawanan terakhir.
Portugal pula berdepan risiko yang sama dalam kumpulan kelayakan Eropah yang kini didominasi Denmark dan Sweden.
Jadi, mungkinkah Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan nanti bakal menyaksikan tiadanya kelibat Ronaldo dan Messi, dua individu yang dianggap sebagai pemain terbaik dunia?

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails