Wednesday, July 15, 2009

Tevez setuju sarung jersi Man. City



Carlos Tevez bersetuju untuk bermain dengan Manchester City pada musim ini.

Penyerang Argentina, Carlos Tevez bersetuju menyertai Manchester City dengan kontrak selama lima tahun, kelmarin.

Tevez, 25, melengkapkan perpindahan ke Manchester City yang merupakan jiran kepada Manchester United, selepas beraksi selama dua tahun secara pinjaman setelah lulus ujian kesihatan.

City dikatakan perlu membayar 25.5 juta pound (RM148.6 juta) untuk mendapatkan Tevez.

Kali terakhir City menjuarai liga ialah pada tahun 1968.

City menjadi tumpuan pemain-pemain hebat sejak Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan, ahli keluarga diraja Abu Dhabi membeli kelab tersebut September tahun lalu.

"Ia berita yang sangat baik, Carlos merupakan pemain antarabangsa berstatus tinggi yang memiliki sifat membantu kelab mengorak langkah lebih jauh musim depan.

"Dia bukan sahaja hebat dari segi teknikal tetapi penjaring gol yang boleh diharapkan dan seseorang yang akan menyumbangkan sepenuhnya untuk pasukan.

''Dia akan memberikan kami sesuatu yang menarik, serangan yang lebih dimensi," kata pengurus City, Mark Hughes.

Tevez akan bekerjasama dengan penyerang Brazil, Robinho yang menyertai City September lalu, Roque Santa Cruz dan Craig Bellamy.

Tevez meninggalkan United bulan lepas selepas tempoh pinjamannya selama dua tahun tamat bersama pasukan juara Liga Perdana England dan dia menolak untuk menandatangani bersama kelab itu secara tetap.

Tevez berkata, dia merasakan Alex Ferguson telah menunjukkan rasa kurang hormat kepadanya dengan tidak menurunkannya beraksi secara kerap.

"Saya tidak sabar untuk menyambutnya datang ke City. Ini menunjukkan satu lagi komitmen pemilik kelab, Sheikh Mansour untuk menjadi kelab ini yang terbaik. Saya pasti semua peminat akan memberi sambutan yang hangat kepada Carlos," ujar Hughes.

Tevez meninggalkan United selepas membantu kelab itu memenangi Liga Juara-Juara Eropah 2008 dan juara liga dua kali berturut-turut serta membantu City menarik lebih ramai pemain berbakat.

Meskipun City mampu menawarkan gaji yang tinggi, kelab itu tidak beraksi dalam saingan Eropah musim depan dan gagal mendapatkan pemain perancang Brazil, Kaka dan penyerang Cameroon, Samuel Eto'o dalam beberapa bulan sebelum ini.

Bagaimanapun, Hughes masih belum berputus asa dan sedang memburu ketua pasukan Chelsea dan England, John Terry.

Dalam pada itu, Hughes a berharap Tevez dapat menyesuaikan diri di Eastlands selepas bergelut untuk cergas kedua-duanya di West Ham dan United sejak beraksi di Liga Perdana England pada 2006.

Alex Ferguson awal kelmarin berkata bahawa Tevez tidak menjawab panggilan telefon dan khidmat pesanan ringkas (SMS) ketika dia berusaha untuk memujuk penyerang itu kekal di Old Trafford.

"Saya menjangkakan Carlos Tevez akan pergi. Saya rasa dia mungkin membuat perjanjian pada Januari kerana saya berbincang dan membuat tawaran kepadanya malam ketika kami menentang Inter Milan (Mac), malah dia tidak kembali kepada saya.

"Saya menelefonnya pada hari cuti dan dia tidak pernah mengangkat, saya juga menghantar mesej kepadanya dua kali, maknanya dia sudah membuat keputusan. Dia merupakan pemain yang bagus dan memberikan segalanya buat kami tetapi dia ternyata mahu pergi ke kelab lain," kata Ferguson buat pertama kali kepada awam sejak Tevez menolak tawaran United bulan lepas.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails