Wednesday, July 15, 2009

Owen datang ke Malaysia


Michael Owen


Michael Owen bakal membuat penampilan sulung bersama Manchester United di Kuala Lumpur, apabila menyertai gergasi bola sepak England itu menentang Pilihan Malaysia di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Sabtu ini.

Malah, bekas bintang penyerang Liverpool, Real Madrid dan Newcastle United itu turut diberi penghormatan beraksi dengan memakai jersi No. 7 yang sebelum ini milik Cristiano Ronaldo.

Jersi No. 7 mempunyai nilai yang istimewa buat United dan ia sering dipakai oleh pemain-pemain terhebat mereka seperti Eric Cantona dan David Beckham.

Ini bukan kali pertama Owen berkunjung ke Malaysia, malah dia sebenarnya telah menjejakkan kaki ke negara ini, 12 tahun lalu.

Owen ketika itu menyarung jersi England pada Kejohanan Piala Belia Dunia, malah pengurus United, Alex Ferguson sendiri masih ingat bahawa dia turut menghantar dua pemainnya, Ronnie Wallwork dan John Curtis ke Malaysia.

Owen, 29, berkata, dia tidak perlu membuktikan apa-apa kepada para pengkritik yang selama ini meragui tahap kecergasan dan keghairahannya untuk bermain kerana perpindahan ke United sendiri membuktikan dia bebas daripada kecederaan.


Ferguson, yang sebelum ini menegaskan bahawa dia tidak akan membeli pemain baru selepas turut mendapat Antonio Valencia dan Gabriel Obertan mengikat Owen di Old Trafford selama dua tahun dengan perpindahan percuma.

"Ia tidak menjengkelkan saya apabila ramai orang meragui saya. Satu-satunya perkara yang boleh membuatkan saya marah adalah apabila cedera.

"Ya, saya pernah mengalami kecederaan dalam karier saya tetapi ada ramai lagi pemain lain yang pernah patah tulang tumit. Saya hendak cepat bermain untuk Piala Dunia (2006) sedangkan kaki saya belum sembuh.

"Bagaimanapun sejak dua tahun lalu, saya bermain dalam 33 dan 32 perlawanan untuk pasukan yang tidak pun beraksi di peringkat Eropah atau beraksi dalam mana-mana piala,'' kata Owen.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails