Saturday, July 18, 2009

Malaysia teruja jumpa United




AKSI antara gergasi bola sepak Eropah, Manchester United menentang Malaysia di Stadium Nasional, Bukit Jalil petang ini pasti menarik.

Barisan pemain muda kebangsaan sudah tidak sabar untuk berhadapan dengan kelab yang dibarisi beberapa bintang bola sepak dunia itu, manakala United telah berjanji untuk menurunkan kesebelasan terbaik.

Jurulatih kebangsaan, K. Rajagobal berkata, mereka tetap memandang positif perlawanan tersebut biarpun secara logiknya agak sukar untuk Malaysia menumbangkan United.

"Bukan saja saya peminat United, hampir semua pemain kebangsaan juga peminat United. Jadi kami pasti turut teruja untuk mempamerkan aksi yang menarik.

"Ini satu perlawanan yang berbeza dan saya tetap memandang positif. Ini peluang terbaik untuk membina kekuatan pemain dan pasukan," katanya pada sidang media di Hotel Mandarin Oriental, Kuala Lumpur petang semalam.

Daripada 28 pemain yang dipanggil menjalani latihan, Rajagobal menggugurkan tiga pemain untuk aksi petang ini iaitu penjaga gol ketiga, Sharbinee Allawee Ramli, Ahmad Shakir Md. Ali dan Kamarul Afiq Kamaruddin.


RAJAGOBAL (tengah) mengendalikan latihan skuad kebangsaan di Stadium Nasional, Bukit Jalil semalam.


Sementara itu, pengurus United, Alex Ferguson berkata, beliau akan tetap menurunkan bari- san terkuat pada aksi pramusim pertama mereka bertemu Malay- sia petang ini.

"Kita akan memulakan perlawanan dengan skuad terkuat. Saya ada lima pemain yang boleh diturunkan di posisi tengah sama ada Paul Scholes, Michael Carrick, Darren Fletcher, Anderson dan Darron Gibson.

"Di barisan serangan pula, saya ada empat pilihan sama ada menurunkan Dimitar Berbatov, Way- ne Rooney, Michael Owen atau Fe- derico Macheda," kata Ferguson pada sidang media yang sama.

Turut hadir pada sidang media tersebut ialah Ketua Pegawai Eksekutif United, David Gill; Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Redzuan Sheikh Ahmad; Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzud- din Ahmad; Ketua Pegawai Ekse- kutif ProEvents, Julian Kam dan kapten United, Gary Neville.

Dalam pada itu, United telah menandatangani kontrak bersama penyerang berusia 21 tahun berasal dari Senegal, Mame Biram Diouf dari kelab Norway, Molde dan menurut Ferguson, ia merupakan pemain baru terakhir buat United musim ini.

"Kami telah menandatangani seorang pemain muda dari kelab Norway semalam (kelmarin) yang telah kami intai sejak dua tahun lalu. Dia menjadi pemain terakhir yang kami bawa masuk," jelas Ferguson.

Tentang ketidakhadiran beberapa pemain utama United, Ferguson berkata, Owen Hargreaves hanya akan kembali September depan akibat kecederaan, Nemanja Vidic cedera ketika beraksi bersama Serbia bulan lalu, Rafael Da Silva juga cedera, manakala Park Ji-sung tidak dinyatakan alasannya.

"Hanya Owen pemain baru kami dibawa untuk jelajah inikerana Antonio Valencia menghadapi masalah visa di negaranya dan Gabriel Obertan pula masih belum cergas sepenuhnya selepas pulih daripada kecederaan," ujarnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails