Monday, July 27, 2009

Kemenangan pertama julang moral Liverpool



PARA peminat Liverpool di Singapura memegang poster sinis ketika perlawanan persahabatan antara Liverpool dan Singapura di Stadium Nasional Singapura, semalam. - AP

Liverpool membelasah Singapura 5-0 semalam untuk mencatat kemenangan pertama daripada empat perlawanan pramusim mereka setakat ini.

Berada dalam senarai penjaring untuk Liverpool adalah Fernando Torres, Andriy Voronin, Albert Riera dan penyerang muda dari Hungary, Krisztian Nemeth.

Selain satu kemenangan moral, kejayaan Liverpool itu memang dinantikan dalam usaha merangsang persiapan mereka menghadapi musim baru Liga Perdana England nanti.

Skuad bimbingan Rafa Benitez itu diletakkan antara pasukan pilihan untuk meraih kejuaraan liga musim ini yang gagal mereka menangi sejak 20 tahun lalu apabila sering dibayangi Manchester United.

Namun perlawanan semalam sedikit mengecewakan penyokong mereka di sini kerana tanpa Steven Gerrard yang baru selesai kes mahkamahnya di England.

Bagaimanapun kelibat Torres yang beraksi 30 minit dan yang lebih penting Xabi Alonso yang beraksi 13 minit sebelum permainan tamat memberi petanda positif kepada peminat mereka.

Torres mungkin lega kerana berjaya menjaringkan gol tetapi kelibat Alonso yang dikaitkan dengan penghijrahan ke Real Madrid memberi pengertian kemungkinan dia akan kekal bersama kelab itu.

Benitez telah pun mengadakan perbincangan dengan Alonso, kelmarin dan langkah menurunkannya membawa makna yang besar.

Sebelum ini, Liverpool hanya mampu seri 1-1 dengan Thailand selain seri 0-0 dengan kelab Switzerland, St. Gallen serta tewas 0-1 kepada Rapid Vienna.

Dengan perlawanan bertemu Singapura itu, Liverpool menamatkan jelajah pra-musim mereka dengan kembali ke England lewat malam tadi untuk menghadapi satu lagi perlawanan persahabatan menentang Espanyol pada 2 Ogos ini di mana dijangka Gerrard akan kembali beraksi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails