Saturday, November 21, 2009

Tiada perlawanan semula

Persekutuan Bola Sepak Antara- bangsa (FIFA) mengesahkan bahawa aksi playoff kedua Piala Dunia 2010 antara Perancis dan Republik Ireland tidak akan diadakan semula. Terdahulu, Persatuan Bola Sepak Ireland (FAI) telah mengemukakan rayuan kepada FIFA agar diadakan semula perlawanan play- off tersebut.
Rayuan itu dibuat kerana FAI tidak berpuas hati dengan jaringan yang dilakukan pemain pertahanan Perancis, Williams Gallas pada masa tambahan di Stade de France, Khamis lalu.

PENJAGA gol Ireland, Shay Given meluru ke arah Hansson selepas tidak berpuas hati dengan jaringan Gallas.


Sebelum jaringan Gallas itu, kapten Peran- cis, Thierry Henry terlebih dahulu dengan se- ngaja menampan bola dalam kotak penalti tetapi pengadil Martin Hansson tetap mene- ruskan permainan.
"Bagi menjawab rayuan yang telah dikemukakan FAI, FIFA membuat keputusan bahawa perlawanan playoff antara Perancis dan Republik Ireland tidak akan diadakan semula.
"Sepeti yang sudah termaktub dalam Undang-Undang Perlawanan, ketika perlawanan berlangsung, setiap keputusan yang dibuat oleh pengadil adalah muktamad," jelas kenya- taan FIFA semalam.

THIERRY HENRY jelas menampan boa dengan tangan sebelum melorongkannya kepada William Gallas untuk gol kemenangan Perancis.


Jurulatih Republik Ireland, Giovanni Trapattoni ketika bercakap pada sidang media selepas tamat perlawanan tersebut berkata, amat mustahil untuk diadakan semula aksi antara kedua-dua pasukan.
"Saya tahu amat mustahil untuk diadakan semula perlawanan ini. Apabila pengadil sudah membuat keputusan, semuanya sudah jelas," katanya.
Selepas tewas 0-1 pada aksi playoff pertama, Republik Ireland berjaya menyamakan agre- gat 1-1 selepas Robbie Keane meledak gol pada aksi playoff kedua di Stade de France, Khamis lalu seterusnya mengheret perlawanan sehing- ga masa tambahan.
Jaringan kemenangan Gallas pada masa tambahan membolehkan Perancis melayakkan diri ke Afrika Selatan dengan kemenangan secara agregat 2-1.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails