Friday, August 28, 2009

Arsenal sedia 'bedil' United


MANCHESTER United mengharapkan sentuhan dua penyerang berbisanya, Wayne Rooney (kanan) dan Nani untuk merobek gawang Arsenal.

Pengurus Arsenal, Arsene Wenger menjanjikan corak permainan menyerang ketika pasukannya mahu membalas dendam ke atas Manchester United pada perlawanan Liga Perdana England di Old Trafford esok.

Wenger percaya, Arsenal terlampau malu ketika kalah dengan agregat 1-4 pada separuh akhir Liga Juara-Juara musim lalu kepada United.

Namun, Gunners bermula cemerlang musim ini dan akan beraksi di Old Trafford untuk memburu kemenangan keempat berturut-turut selepas memastikan tempat pada peringkat kumpulan Liga Juara-Juara apabila 3-1 ke atas Celtic kelmarin.

Kemenangan pada perlawanan play off kedua kelmarin adalah susulan daripada kecemerlangan aksi dalam Liga Perdana selepas menundukkan Everton dan Portsmouth.

Wenger yakin Arsenal berada pada tahap yang betul untuk menebus kehampaan selepas kegagalan di kejohanan Eropah kepada United.

"Dalam saingan Liga Juara-Juara, kami terlalu pasif, namun dalam perlawanan liga kami lebih banyak menyerang.

"Ia lebih kepada pertarungan mental berbanding taktikal. Saya gembira kerana akan ke sana, ia merupakan ujian besar pertama kami. Anda perlu sentiasa berada pada tahap keyakinan yang tinggi apabila beraksi di Old Trafford.

"Mengalahkan Celtic merupakan cara sempurna persediaan kami. Kami lebih tersusun dan berstruktur apabila melancarkan serangan dan menjaringkan gol.

"Harga yang terpaksa kami bayar ialah apabila sesekali kami melepaskan gol tetapi asalkan kami berjaya menjaringkan gol, kami tidak terlalu bimbang.

"Seseorang memberitahu saya bahawa usia purata pasukan ini ialah 23 tahun. Masih ada perkara yang mahu kami buktikan dan kami mahu menunjukkan peningkatan ketara pada hujung perlawanan dengan Manchester United," kata Wenger.

Selepas 'bingung' dengan kritikan yang mengetepikan sama sekali harapan Arsenal untuk menjuarai liga musim ini, Wenger sedar pasukannya perlukan prestasi terkuat di United untuk menafikan ramalan negatif terhadap Gunners.

Namun, Wenger mungkin terpaksa melakukannya tanpa ketua pasukan, Cesc Fabregas selepas pemain tengah Sepanyol itu, yang juga tidak beraksi ketika perlawanan dengan Celtic masih belum pulih daripada kecederaan pangkal paha.

Wenger mungkin memberi masa kepada Fabregas sehingga saat terakhir untuk membuktikan kecergasannya, namun dia mendapat sentuhan Robin van Persie dan Andrey Arshavin.

"Kami perlu memulihkan fizikal dengan pantas kerana Manchester United tidak beraksi minggu ini.

"Cesc belum pasti beraksi, Aaron Ramsey pula cedera Saya tidak tahu sejauh mana kecederaannya. Mereka akan melakukan pemeriksaan lutut,'' kata Wenger.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails