Thursday, May 14, 2009

Hajat besar Ferguson


'Penyerang Manchester United, Park Ji-sung (tengah) menewaskan penjaga gol Arsenal, Manuel Almunia sambil diperhati Kieran Gibbs dalam saingan separuh akhir kedua Liga Juara-Juara di Stadium Emirates, kelmarin.


Dapatkan gelaran ketiga Eropah untuk saya'

LONDON: Selepas Manchester United mara ke perlawanan akhir Liga Juara-Juara kedua berturut-turut, pengurus pasukan, Sir Alex Ferguson mahu mencapai satu lagi objektif hebat untuk kelab itu � melengkapkan statusnya dengan lebih kejuaraan Eropah.

Dalam tempoh 23 tahun selaku pengurus, Ferguson menyalurkan dua daripada tiga kejuaraan Eropah buat United dan berkata satu lagi kejuaraan akan membolehkannya bersara dengan kepuasan.

Juara bertahan itu mara ke satu lagi perlawanan akhir berdepan sama ada Chelsea atau Barcelona dalam aksi meyakinkan kelmarin.

Kelebihan 1-0 daripada kemenangan perlawanan pertama di Old Trafford mendedahkan mereka dengan kebangkitan Arsenal, tetapi kemenangan 3-1 memberikan Ferguson bukti bahawa pemainnya mampu menjadi pasukan pertama mempertahankan kejuaraan sejak format baru kejohanan itu diperkenalkan pada 1993.

"Saya rasa kami mampu memenanginya, pasukan ini mempunyai visi, keinginan dan kemampuan untuk bermain dan mereka beraksi di bawah tekanan.

"Terdapat beberapa ketika Arsenal menyerang secara agresif terhadap kami tetapi kami mampu menanganinya dengan baik. Pasukan ini mempunyai keupayaan untuk memburu kejayaan," kata Ferguson di Stadium Emirates.

Di sebalik laungan keyakinan Arsene Wenger sebelum perlawanan, kesilapan pemain pertahanan Gunners, Kieran Gibson membolehkan Park Ji-sung menyudahkan hantaran silang Cristiano Ronaldo untuk menewaskan penjaga gol, Manuel Alumnia pada minit kelapan.

Tiga minit kemudian, Almunia yang beraksi cemerlang untuk mengurangkan gawangnya dibolosi di Old Trafford minggu lalu, gagal menahan sepakan percuma kencang Ronaldo selepas bola melencong berdekatan tiang gol.

Penyerang Portugal itu sekali lagi menemui sasaran menerusi serang balas pantas pada minit ke-61, gol berpunca daripada gerakkan yang dimulakannya sendiri di kawasan United.

Robin van Persie menjaringkan gol sagu hati lewat buat Arsenal menerusi sepakan penalti, selepas Darren Fletcher melakukan kekasaran di kawasan penalti yang turut menyebabkan pemain tengah Scotland itu digantung daripada beraksi pada perlawanan akhir berikutan kad merah yang diperolehinya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails