Thursday, May 14, 2009

Gerrard pemain terbaik England

Steven Gerrard
Ketua pasukan, Steven Gerrard dipilih selaku Pemain Terbaik Bola Sepak England, kelmarin oleh Persatuan Penulis Bola Sepak (FWA).


Pemain tengah England berusia 28 tahun itu memenangi undian FWA mengatasi dua bintang Manchester United - Ryan Giggs dan Wayne Rooney.

Giggs dipilih oleh Persatuan Pemain Bola Sepak Profesional (PFA) sebagai Pemain Terbaik Tahunan, bulan lalu.


Anugerah FWA ini - tertua di Eropah - dimulakan sejak 1948 dan Gerrard adalah pemain pertama Liverpool untuk memenanginya sejak John Barnes pada 1990, kebetulan pada tahun sama kelab Anfield ini memenangi kejuaraan liga yang terakhir.


Gerrard menyumbat 23 gol dalam semua pertandingan buat Liverpool musim ini, jumlah terbaik dalam kerjayanya dengan baki dua perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) untuk ditamatkan.

Pengerusi FWA, Steve Bates berkata: “Persembahan Steven musim ini dalam kualiti tertinggi. Semangat dan keinginan membantu Liverpool mencabar kejuaraan EPL dan memastikan penyudah sengit kepada musim ini.

“Steven jelas sekali dalam kemuncaknya dan dianggap salah seorang pemain tengah terbaik dalam generasinya dan FWA cukup gembira untuk menghargai sumbangannya kepada kelab dan negara.”

Dia akan menerima anugerah ini pada majlis makan malam FWA di London, 29 Mei ini, sehari sebelum hari jadinya yang ke-29.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails