Sunday, May 17, 2009

China sekat hajat pemain kita

Impian untuk beraksi dalam perlawanan akhir Piala Sudirman buat pertama kali terkubur apabila skuad badminton negara tewas 3-0 kepada China dalam saingan separuh akhir di Guangzhou, semalam.

Malah, pemain nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei gagal untuk mengulangi kemenangan ke atas Lin Dan apabila tewas straight set 16-21 16-21 dalam tempoh 56 minit.

Walaupun cuba untuk bermain dalam keadaan tenang dan memerangkap pemain dari Tembok Besar itu tetapi Chong Wei gagal untuk menyambut pukulan kencang yang Lin Dan.

Terlebih dahulu aksi sumbang skuad negara bermula selepas gandingan beregu campuran Mohd. Fairuzizuan Tazari - Wong Pei Tty tersungkur di tangan beregu China, He Habin - Yu Yang 11-21 14-21.

Sementara itu, pasangan beregu lelaki, Koo Kean Keat - Tan Boon Heong turut tewas walaupun cuba memberi tentangan sengit terutama pada set ketiga kepada gandingan Cai Yun - Fu Haifeng dalam perlawanan yang berlangsung lebih sejam.

Aksi di set pertama memperlihatkan gandingan Koo dan Tan berjaya memberikan harapan Malaysia untuk bangkit selepas ketinggalan 2-0 dengan mencatatkan kemenangan 21-19.

Bagaimanapun, pada set kedua, pasangan tersebut gagal untuk menyekat kebangkitan Cai Yun dan Fu Haifeng apabila tewas 15-21.

Saingan set di ketiga berlangsung sengit sehingga mengheret mata kemenangan yang dicari oleh kedua-dua pasangan tersebut ditentukan melalui kiraan deuce, namun Cai Yun dan Fu Haifeng mengesahkan kemenangan China selepas menang 23-21.

Dalam satu lagi perlawanan separuh akhir menyaksikan Korea Selatan berjaya menjinakkan Indonesia 3-1 untuk bertemu China dalam perlawanan akhir yang akan berlangsung hari ini.

Pertembungan China dan Korea Selatan mengulangi perlawanan akhir pada 1997 di Glasgow dan 2007 di Eidhoven, di mana kedua-dua pasukan pernah muncul sebagai juara.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails