Friday, June 5, 2009

Aon penaja baru jersi Manchester United


Manchester United semalam mengumumkan syarikat broker insurans yang berpengkalan di Chicago, Amerika Syarikat, Aon Corporation menjadi penaja jersi mereka selama empat tahun.

Logo Aon akan menghiasi jersi merah United selama empat tahun bermula daripada musim 2010-11, menggantikan syarikat insurans Amerika, AIG.
Juara Liga Perdana England itu tidak mendedahkan jumlah sebenar penajaan, namun akhbar-akhbar Britain melaporkan ia bernilai 80 juta pound untuk tempoh empat tahun.
Jika laporan tersebut benar, maka jumlah itu adalah 40 peratus lebih banyak daripada yang dibayar oleh AIG dan 17 peratus lebih banyak daripada yang diterima oleh gergasi bola sepak Jerman, Bayern Munich dengan memiliki syarikat telefon, T-Home sebagai penaja jersi mereka.
"Pengumuman hari ini jelas mengukuhkan lagi posisi kami sebagai salah satu kelab terbesar dalam bola sepak dunia,'' kata Ketua Eksekutif United, Davil Gill.
Pada sidang akhbar menerima telefon semalam, Ketua Eksekutif Aon, Greg Case enggan mengulas mengenai terma perjanjian.
United, yang mendominasi bola sepak England sejak 16 tahun lalu, menyamai rekod Liverpool dengan memiliki 18 kejuaraan Liga Perdana.
Malah, kejayaan merangkul kejuaraan elit Liga Juara-Juara Eropah dua kali dalam tempoh sedekad turut menjadikan nilai kelab itu kini mencecah AS$1.8 bilion (RM6.3 bilion), menurut Forbes Magazine.
Kelab England itu menanggung beban hutang yang besar ketika dibeli oleh jutawan Amerika, Malcolm Glazer pada 2005, namun ia tetap medium yang menarik penaja untuk membawa jenama mereka ke seluruh dunia.
AIG menerima jaminan daripada kerajaan Amerika Syarikat pada September lalu, dan empat bulan kemudian mereka mengumumkan untuk tidak menyambung perjanjian empat tahun dengan United yang akan berakhir musim depan.
United bagaimanapun masih perlu memakai jersi dengan logo AIG sehingga Mei, 2010.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails