Sunday, July 11, 2010

Belanda perlekeh reputasi Sepanyo

Jurulatih Belanda, Bert van Marwijk terus melancarkan perang psikologi ke atas Sepanyol menjelang aksi final Piala Dunia 2010 di Stadium Soccer City awal pagi esok.
Secara terbuka, van Marwijk menganggap kejayaan Sepanyol yang mara ke pentas final pada kempen Piala Dunia kali ini banyak dipengaruhi dengan corak permainan skuad The Oranje.
Jelasnya, corak permainan skuad La Roja itu tidak banyak bezanya dengan rentak kelab gergasi Sepanyol, Barcelona yang pernah mendapat sentuhan legenda bola sepak Belanda seperti Rinus Michels, Johan Cruyff dan Louis van Gaal.
"Sepanyol sebenarnya banyak dipengaruhi dengan corak permainan Barcelona yang mana enam atau tujuh pemain mereka ketika ini pernah beraksi di bawah kendalian Cruyff dan Michels.
"Disebabkan itu, pujian seharusnya diberikan kepada kualiti bola sepak Belanda yang ternyata mampu mempengaruhi pasukan-pasukan handalan lain," kata van Marwijk.

VAN MARWIJK (tengah) memberi arahan kepada anak-anak buahnya pada sesi latihan di Johannesburg kelmarin.


Tambah Marwijk, meskipun Sepanyol dikatakan telah meniru corak serta gaya permainan Belanda, namun dia tetap optimis anak-anak buahnya mampu mempamerkan persembahan lebih baik berbanding skuad bimbingan Vicente del Bosque itu.
"Semua telah menyaksikan sendiri bagaimana cara Sepanyol bermain tetapi jika dibuat penilaian, kekuatan mereka sebenarnya adalah tekanan yang diberikan kepada pihak lawan jika mereka kehilangan bola.
"Perkara tersebut yang kami cuba untuk lakukan ketika ini bagi mengimbangi kekuatan mereka," tambah van Marwijk.
Ditanya mengenai Sepanyol yang dilabel sebagai pasukan pilihan bagi memenangi aksi final tersebut, van Marwijk tidak mahu menghiraukan perkara tersebut.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails